ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA

ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA

ارزیابی عملکرد با DEA
ارزیابی عملکرد در بانک
ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها
شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها
شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک
پایان نامه ارزیابی عملکرد بانک با DEA
ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده ها
پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان
پایان نامه ارزیابی عملکرد بانکها

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA

 

 

 

 

هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با تحلیل پوششی داده ها DEA بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.

 

 

چکیده
ارزیابی عملکرد یک واحد تصمیم گیرنده در تقابل با واحدهای تصمیم گیرنده دیگر، فرآیندی رقابتی است که این ارزیابی توسط مدل های تحلیل پوششی داده ها به طور دقیق و منظم و با پیشنهاد راهکارهای بهبود در کارایی، ارائه می شود. پس از تعیین عملیاتی ورودی ها و خروجی های تحقیق، با استفاده از روش برنامه ریزی خطی ناپارامتریک (DEA)، کارایی فنی 32 شعبه از شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس و در حالت ورودی محور بررسی شده است. تحلیل پوششی داده ها (DEA)  یک تکنیک غیرپارامتری برای اندازه گیری کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU)  است که در آن امکان استفاده از چندین ورودی و چندین خروجی وجود دارد.

 

 

در مدل DEA با تشکیل مدل های برنامه ریزی خطی مناسب، کارایی هریک از واحدهای تصمیم گیرنده محاسبه می شود. بر اساس نتایج بدست آمده از مدل بازدهی ثابت (CCR)، تعداد 9 شعبه (رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، چابکسر، منجیل، خشک بیجار، صومعه سرا و رستم آباد) از 32 شعبه مورد بررسی از بین شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، کارا (کارایی برابر یک) بوده اند. اما زمانی که بازدهی متغیر باشد، علاوه بر شعبه های کارا در بازدهی ثابت، شعبه های تالش، فومن، رضوانشهر، لشت نشاء، زیبا کنار، مدیریت گیلان، لوشان و واجارگاه، نیز کارا می باشند و سایر شعبه ها در هر دو حالت بازدهی ثابت و بازدهی متغیر، غیر کارا می باشند. میانگین کارایی شعبه ها ی ناکارا برابر با 0.889  می باشد و این بدین معناست که شعبه های ناکارا به طور میانگین می توانند با 89  درصد از منابع خود، همان سطح جاری محصولات را داشته باشند.

 

 

 

کلمات کلیدی:

ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها، کارایی

 

 

 

مقدمه
عصر کنونی که محققان آن را فرامدرن نامیده اند، دارای ویژگی تغییر مداوم و پیچیدگی ساختارهاست. در چنین شرایطی، تنها مدیرانی می توانند با موفقیت عمل نمایند که اطلاعات مناسب و به روز و جامعی را از نحوه عملکرد سازمان خود داشته و تصمیمات درست و به موقعی را برای بهبود مداوم آن، متناسب با تغییرات موجود اتخاذ نمایند (صارمی و ملایی، 1382، 31). با گسترده تر شدن سازمان ها و افزایش دامنه نظارتی مدیران، ارزیابی و کنترل واحدهای سازمانی به ضرورتی برای مدیران تبدیل می شود (صالحی صادقیانی و همکاران، 1387، 75) که این امر، بدون ارزیابی کارایی شعب تحت نظارتشان امکان پذیر نیست. علاوه بر این، مدیریت بانک ها همواره با توجه به شرایط اقتصادی حال و آینده، مجبور به اصلاح و بهبود خدمات بانکی، ارزیابی، بودجه بندی، نوآوری در ارائه خدمات، رقابت با سایر بانک ها و در نهایت، افزایش کارایی در میان واحدهای تحت سرپرستی خود می باشند.  به این منظور لازم است از کارایی شعب خود اطلاع داشته باشند و علل کارایی و ناکارایی آنها را بررسی کنند و با برنامه ریزی مناسب به اصلاح و هدایت واحدهای ناکارا بپردازند. بدیهی است که با انجام این کار، می توان انتظار داشت که زیان های ناشی از عدم کارایی به حداقل ممکن برسد و در مجموع سیستم بانکی کشور کاراتر شود ( احمدپور، 1385، 2).  

 

 

بیان مساله
در دهه های اخیر، رشد روز افزون جمعیت از یک سو و کمیابی منابع اولیه و نیز هزینه های بالای فن آوری های نوین از سوی دیگر، باعث شده است تا راهکارهای استفاده بهتر از منابع موجود، مورد توجه واحدهای اقتصادی قرار گیرد. بر این اساس، شناخت مفهوم کارایی و اندازه گیری میزان آن در سازمان ها و بنگاه های اقتصادی امری ضروری به نظر می رسد. مسلما بدون در دست داشتن الگویی برای ارزیابی فعالیت های صورت گرفته، بسیاری از منابع موجود هدر رفته و رسیدن به اهداف و برنامه های سازمانی نیز با مشکل جدی مواجه خواهد شد.بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می نمایند. در حال حاضر با توجه به تعداد قابل توجه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در کشور، همچنین با توجه به روند خصوصی سازی بانک های دولتی و نیز تبدیل تعاونی های اعتبار و موسسات مالی اعتباری به بانک، ارزیابی عملکرد آنها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. از این رو، دستیابی به مدیریت کارآمد نهاده های تولید در راستای تامین نیازهای رو به تزاید و بهره مندی از نگرش سیستمی و نیز در اختیار داشتن ابزارها و امکانات مناسب برای سنجش عملکرد واحدهای مختلف، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

 

    ایران کشوری در حال توسعه است و به همین دلیل مهمترین مساله آن کمبود تولید و رشد اقتصادی اندک است. یکی از ریشه ها و دلایل عمده چنین وضعیتی پایین بودن سطح کارایی فنی در تولید و عدم استفاده از عوامل تولید به خصوص در بخش صنعت است. دستیابی به تولید بیشتر و رشد اقتصادی بالاتر، بدون افزایش امکانات فیزیکی و مصرف نهاده ها، جز از طریق افزایش کارایی امکان پذیر نیست. علاوه بر آن شناخت منابع و امکانات، لازمه برنامه ریزی است. امروزه بسیاری از کشورها به منظور تقویت زیربناهای اقتصادی، رهایی از وابستگی، رفع عدم تعادل های منطقه ای و در نهایت رسیدن به توسعه پایدار، بسیج منابع و به خصوص تخصیص ها و تصمیم سازی های مدیریتی، نیازمند شناسایی امکانات و منابع خویش هستند (امامی و همکاران، 1388، 163).

 

   در میان صنایع مختلف، صنعت بانک داری به ویژه در دوران اخیر از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ چرا که انجام هر فعالیت اقتصادی مستلزم وجود نهاده هایی است و بدون شک یکی از مهمترین آنها، نهاده سرمایه است که تامین آن برای ایجاد و بقای فعالیت های اقتصادی نیازمند وجود شبکه بانکی کارآمد است. 
   افزایش رقابت در صنعت بانکداری و حضور بخش خصوصی در این عرصه، مدیران بانک را به انتخاب مقیاس مناسبی برای انجام خدمات بانکی واداشته است؛ به طوری که آنها همواره به ارزیابی عملکرد سیستم بانکی خود پرداخته و راهکارهای لازم را برای ارتقای آن اتخاذ نموده اند. روش ارزیابی بانک ها و شعب بانکی در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در روش های سنتی ارزابی عملکرد نظام بانکی، معمولا از شاخص های مالی استفاده می شود.

 

 

این شیوه ارزیابی عملکرد  که هم اکنون نیز در سطح بانک ها رایج است، دارای نقاط ضعفی است که عبارتند از:
 
الف) درجه بندی و ارزیابی کارایی شعب، صرفه نظر از شیوه اجرا، صرفا بر پایه ستانده های شعب انجام می پذیرد و منابع مورد استفاده شعبه مانند کارکنان، ساختمان و دارایی های دیگر تاثیری در درجه آن نخواهد داشت. این رویه، نوعی چشم پوشی از هزینه های شعبه محسوب می شود که در نتیجه آن، اتلاف منابع از نظر دور می ماند و در خصوص تشخیص ناکارایی ها و شیوه تخصیص منابع، کمک چندانی به مدیران و کارشناسان نمی کند.

ب) شیوه های مرسوم و رایج درجه بندی و ارزیابی کارایی، در بیشتر موارد تجربی است و از چارچوب علمی برخوردار نمی باشد. در روش های معمول، برای به دست آوردن امتیاز شعب برای هریک ار فعالیت های متنوع بانکی، شاخص هایی تعریف و با در نظر گرفتن ضرایبی، ترکیب می شود. ضرایب پارامترها، عموما با توجه به سودآوری یا نقش مدیران شعب در افزایش آنها تعیین می شود. این ضرایب شیوه ترکیب شاخص ها و نحوه تجزیه و تحلیل آنها، همه قابل بحث اند و هیچ یک خالی از اشکال نیست. 

ج: بر اساس درجه بندی بر مبنای مقایسه دستاوردهای حاصل از فعالیت های بانکی در شعبه با توجه به متنوع بودن فعالیت های اقتصادی شعب و عدم امکان مقایسه چند نوع ستانده به طور همزمان با استفاده از روش های فعلی ناممکن و یا بسیار دشوار است. از این رو استفاده از مدلی که بتواند به منظور درجه بندی شعب ستانده های یک سیستم را به طور همزمان در نظر گرفته و ترکیب نماید، امری اجتناب ناپذیر است(قاسمی و همکار، 1388، 30). 

 

 

   گفتن واژه های کیفی از قبیل ” عالی، خیلی خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف” بدون وجود اعداد کمی، جایگاهی در مدیریت نوین ندارد. کمی نمودن فاکتورهای کیفی، بخصوص در مورد کارایی، در جوامع و واحدهای اقتصادی از جمله بانک ها، نیاز به استفاده از روش های علمی و نو در برآورد کارایی را الزامی می سازد ( احمدپور، 1385، 3). یکی از روش های جدید در بررسی کارایی بانک ها، “تحلیل پوششی داده ها” است. استفاده از روش  DEA  از سال 1978 آغاز شده ولی آنچنان گسترش یافته که تا سال 1999 بیش از 400 مقاله، کتاب و رساله دکتری با کمک آن تدوین شده و این رقم، در سال 2005 به بیش از 2200 عنوان رسیده ( دادگر و نیک نعمت، 1386، 13).

 

تحلیل پوششی داده ها، یکی از روش های معتبر در اندازه گیری کارایی نسبی موسسات مشابه، بر اساس ورودی ها و خروجی هاست. مدل های DEA، میزان توانایی هر واحد تصمیم گیرنده (DMU) در تبدیل ورودی ها به خروجی ها را ارزیابی می کند که این میزان توانایی، ” کارایی” نامیده می شود. به عبارت دقیق تر، در این گونه مدل ها با توجه به جایگاه واحدهای مورد بررسی، ابتدا مجموعه امکان تولید را مشخص می سازد. این مرز نشان دهنده جایگاه بهترین تبدیل ورودی ها به خروجی هاست. این مرز را مرز ” کارا” گویند. سپس ارزیابی واحدها بر اساس فاصله آنها از این مرز، انجام می شود و راهکارهای بهبود کارایی، بر مبنای نزدیک شدن به مرز انجام می گیرد. در تحلیل پوششی داده ها، به دلیل عدم استفاده از تابع تولید، هیچگونه پیش داوری از قبل بر روی موسسات مورد بررسی اعمال نمی شود و لذا مدل های DEA، به سبب استفاده از فرضیات کمتر در روند ارزیابی موسسات، جایگاه خاصی نسبت به مدل های مشابه پیدا کرده اند(علیرضایی و همکاران، 1387، 265). 

 

   چون همه شعبات یک بانک کارآ نیستند و دانستن این مطلب که کدام شعبه کارآ و کدام شعبه ناکارآ بوده و عامل ناکارآیی را مشخص نموده ، محقق برآن شد تا به تحقیق حاضر اقدام نماید.  جه انجام این تحقیق ما با استفاده تکنیک تحلیل پوششی داده ها و با کمک 4 نهاده یا ورودی شامل هزینه های اداری ، هزینه پرسنلی،تعدادپرسنل و سابقه کار پرسنل و همچنین 3 ستاده یا خروجی شامل میزان تسهیلات،میزان میزان سپرده و ارائه خدمات کارآیی شعبات بانک کشاورزی استان گیلان را مورد ارزیابی قرار دهیم.بنابراین با توجه به مطالب فوق، مساله اصلی تحقیق این است که، عملکرد شعب بانک کشاورزی گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها چگونه است؟   همچنین این پژوهش در نظر دارد کارایی فنی و مدیریتی شعب را با توجه به میزان نهاده های در اختیار هر شعبه و ستانده های حاصل، اندازه گیری و از این طریق شعب را بر مبنای کارایی شان، رتبه بندی نماید. 

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده    4

فصل اول: کلیات تحقیق    10
1-1مقدمه    10
1-2 بیان مساله    11
1-3 اهمیت موضوع و انگیزه انتخاب آن    14
1-4 چهارچوب نظری پژوهش    15
1-5 اهداف تحقیق    16
1-6 سوالات (فرضیه های) تحقیق    17
1-7  تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق    17
1-7-1) ارزیابی عملکرد    17
1-8 قلمرو تحقیق    17
1-8-1قلمرو موضوعی    17
1-8-2 قلمرو مکانی    18
1-8-3 قلمرو  زمانی    18

 

فصل دوم: مروری برادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق    19
2-1مقدمه    19
2-2تعریف ارزیابی عملکرد    20
2-3 اهمیت ارزشیابی عملکرد    21
2-4 اهداف ارزیابی عملکرد    22
2-5 مزایا و معایب ارزیابی عملکرد    22
2-6 فرآیند ارزیابی عملکرد    24
2-7 اصول حاکم بر ارزیابی عملکرد    26
2-8 سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و نوین    27
2-9 ابعاد ارزیابی عملکرد    30
2-10 مفهوم کارایی و انواع آن    31
2-10-1 انواع کارایی    32
2-10-2 انواع کارایی از نظر فارل    34
2-11 تفاوت بهره وری و کارایی    36
2-12  روش های معمول در اندازه گیری کارایی    39
2-12-1  روش های تحلیل نسبت    39
2-12-2 روش روند    40
2-12-3 روش درصد    40
2-12-4 روش مقایسه    40
2-12-5 روش شاخص    40
2-12-6 روش تحلیل مرزی    41
2-13 اندازگیری کارائی ازطریق تابع مرزی تصادفی    45
2-13-1 مدل مرزی معین و آماری     45
2-13-2 تابع تولید مرزی تصادفی    45
2-14 اندازه گیری کارایی به روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)    49
2-15 مزایا و معایب تحلیل پوششی داده ها    56
2-16 مفاهیم ورودی و خروجی    57
ورودی ها و خروجی های تحقیق شامل    58
پیشینه تحقیق    58

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق    66
3-1 مقدمه    66
3-2   نوع تحقیق    67
3-3جامعه تحقیق    68
3-4  نمونه تحقیق    68
3-5 روش جمع آوری اطلاعات    68
3-6 ابزار گردآوری اطلاعات    69
3-7 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات    70
3-8 فرایند تحقیق    70
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها    71
3-9-1مدل های پایه ای تحلیل پوشی داده ها    72
مدل CCR    72
مدل BCC    73

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها    74
4-1 مقدمه    75
4-2 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات    75
4-3 شناسایی نهاده ها و ستانده های تحقیق    76
4-4 بررسی نتایج با مدل CCR    80
4-5 بررسی نتایج با مدل بازدهی متغیر نسبت به مقیاس(BCC)    82
4-5-1 بررسی کارایی مقیاس    83
4-6مجموعه مرجع    86
4-7 مازاد عامل تولید(Is) و مازاد محصول(Os)    92

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات    101
5-1 مقدمه    101
5-2 پاسخ به پرسش های پژوهش    102
5-3 نتیجه گیری    106
5-4 پیشنهاداتی بر مبنای یافته های پژوهش    109
5-5 محدودیت های تحقیق    110
5-6  پیشنهاد برای تحقیقات آتی    111
منابع    111
پیوست    118

 

 

فهرست جداول
جدول (2-1): تفاوت سیستم های سنتی و نوین ارزیابی عملکرد    31
جدول (4-1) نهاده های شعب بانک کشاورزی استان گیلان ( سال 1392)    76
جدول شماره(4-2): ستانده های شعب بانک کشاورزی    77
جدول (4-3) بررسی وضعیت کارایی با بازدهی ثابت به مقیاس، نهاده محور یا ورودی محور    78
جدول(4-4) کارایی مدیریتی و کارایی ناشی از مقیاس    81
جدول (4-5) مجموعه مرجع شعبه ها، و وزن هرکدام درحالت BCC    83
جدول(4-6) تعداد دفعات مرجع شدن شعبه ها    86
جدول (4-7)رتبه بندی شعبه ها بر مبنای روش وزنی    88
جدول(4-8) مازاد ورودی ها(IS)    89
جدول(4-9) مازاد خروجی ها(OS)    90
جدول (4-10) مقادیر محقق شده و مقادیر هدف ورودی¬ها ی شعب    91
جدول (4-11) مقادیر محقق شده و مقادیر هدف خروجی¬های شعب    94
جدول (1-5): پارامترهای کارایی    102

 

 

فهرست نمودارها
نمودار شماره(1-1): مدل مفهومی    17
نمودار(2-1): فرآیند ارزیابی عملکرد    27
نمودار(2-2)    36
نمودار (2-3): تابع تولید مرزی و کارایی فنی    38
نمودار (2-4): بهره وری، کارایی فنی و مقیاس اقتصادی    39
نمودار (2-5): تغییرات تکنولوژیکی طی دو دوره زمانی    40
نمودار(2-6):توصیف انواع کارائی به روش فارل    43
نمودار (2-7):تابع تولید مرزی تصادفی    48
نمودار (2-8): منحنی تولید یکسان کالا    51

 

 

 

فصل دوم پایان نامه راهبردهای مقابله ای

فصل دوم پایان نامه راهبردهای مقابله ای کلمات کلیدی : مبانی نظری راهبردهای مقابله ای پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای پیشینه داخلی راهبردهای مقابله ای پیشینه خارجی راهبردهای مقابله ای پیشینه پژوهش راهبردهای مقابله ای پیشینه نظری راهبردهای مقابله ای…

نظریه های سازش شغلی و عوامل موثر بر آن

نظریه های سازش شغلی و عوامل موثر بر آن تحقیق درباره سازگاری شغلی نظريه هاي سازگاري شغلي عوامل موثر بر سازگاري شغلي رفتن به سايت اصلي این تحقیق نظریه های سازش شغلی و عوامل موثر بر آن را  مورد بررسی قرار…

مدیریت طرح های توسعه دکتر حسن رنگریز

مدیریت طرح های توسعه دکتر حسن رنگریز مدیریت طرح های توسعه دکتر حسن رنگریز رفتن به سایت اصلی مدیریت طرح های توسعه دکتر حسن رنگریز   فایل اول : از دانشجو ترابی به تعداد 14 صفحه pdf فایل دوم :…

پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده

پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده سیاستهای ملی کنترل…

دانلود پاورپوینت برنامه ریزی

دانلود پاورپوینت برنامه ریزی پاورپوینت برنامه ریزی درسی پاورپوینت برنامه ریزی کنکور پاورپوینت برنامه ریزی آرمانی پاورپوینت در مورد برنامه ریزی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت برنامه ریزی جهت رشته درسی در قالب 19 اسلاید و با فرمت pptx …

پیشینه تحقیق و مبانی نظری رفتار شهروندی مشتری 39 صفحه

پیشینه تحقیق و مبانی نظری رفتار شهروندی مشتری 39 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رفتار شهروندی مشتری مبانی نظری رفتار شهروندی مشتری پیشینه تحقیق رفتار شهروندی مشتری پیشینه داخلی رفتار شهروندی مشتری پیشینه خارجی رفتار شهروندی مشتری…

ماهیت و ویژگی های مهارت های اجتماعی و پیامدهای آن

ماهیت و ویژگی های مهارت های اجتماعی و پیامدهای آن طبقه بندی مهارت های اجتماعی ویژگی های مهارت های اجتماعی پایان نامه مهارت های اجتماعی نابینایان فرآیندهای عاطفی در مهارت های اجتماعی فرآیندهای شناختی در مهارت های اجتماعی سازگاری اجتماعی…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ترک خدمت 46 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ترک خدمت 46 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ترک خدمت ادبیات نظری ترک خدمت چارچوب نظری ترک خدمت فصل دوم پایان نامه ترک خدمت دانلود مبانی نظری ترک خدمت پیشینه ترک خدمت پیشینه…

ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک ملت با DEA

ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک ملت با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با…

پاورپوینت جنبش ها و گرایشات معماری اوایل قرن بیستم

پاورپوینت جنبش ها و گرایشات معماری اوایل قرن بیستم پاورپوینت معماری معماری ارگانیک ppt پاورپوینت معماری ارگانیک پاورپوینت تاریخ معماری جهان دانلود پاورپوینت معماری دانلود پاورپوینت معماری جهان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت جنبش ها و گرایشات معماری اوایل…

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارآفرینی 55 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارآفرینی 55 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری کارآفرینی تعریف نظری کارآفرینی مدل های نظری کارآفرینی پیشینه کارآفرینی در ایران پیشینه تحقیق کارآفرینی تاریخچه کارآفرینی در ایران و جهان پیشینه تحقیق در مورد کارآفرینی…

پاورپوینت نظریه معنادرمانی ویکتور فرانکل

پاورپوینت نظریه معنادرمانی ویکتور فرانکل پاورپوینت نظریه معنادرمانی پاورپوینت نظریه معنادرمانی چیست پاورپوینت نظریه معنادرمانی فرانکل دانلود پاورپوینت معنادرمانی ویکتور فرانکل پاورپوینت معنادرمانی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت نظریه معنادرمانی ویکتور فرانکل جهت رشته ی روان شناسی در قالب…

پاورپوینت تحليل سايت ميدان بار

پاورپوینت تحليل سايت ميدان بار پاورپوینت میدان بار پاورپوینت تحلیل سایت پاورپوینت در مورد میدان بار دانلود پاورپوینت در مورد میدان بار رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تحليل سايت ميدان بار جهت رشته معماری در قالب 54 اسلاید و…

بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد بحتری شاعر مشهور عباسی

بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد بحتری شاعر مشهور عباسی نقد و بررسی أصیل و قدیمی وصف در أشعار بحتری كلیشه های قدیمی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب فن الوصف بین التقلید و…

پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی

پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی کلمات کلیدی : پایان نامه مدیریت دانش دانلود پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc پایان نامه مدیریت دانش و کارآفرینی پایان نامه درباره مدیریت دانش رساله دکتری مدیریت دانش تاثیر…

پاورپوینت آموزشی مخصوص کودکان با موضوع کتاب خوب زندگی

پاورپوینت آموزشی مخصوص کودکان با موضوع کتاب خوب زندگی پاورپوینت کودکان با موضوع کتاب خوب زندگی دانلود پاورپوینت کودکان با موضوع کتاب خوب زندگی پاورپوینت درباره کودکان با موضوع کتاب خوب زندگی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزشی مخصوص…

ارزیابی ارتباط زمین ریخت شناسی با اشکال فرسایشی در حوضه آبخیز رودخانه سقز با سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

ارزیابی ارتباط زمین ریخت شناسی با اشکال فرسایشی در حوضه آبخیز رودخانه سقز با سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی سنجش از دور اشکال فرسایشی زمین ریخت شناسی حوضه آبخیز رودخانه سقز سیستم اطلاعات جغرافیایی رابطه بین واحدهای ژئومورفولوژی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تمرکز مالکیت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تمرکز مالکیت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تمرکز مالکیت مبانی نظری تمرکز مالکیت پیشینه تحقیق تمرکز مالکیت پیشینه داخلی تمرکز مالکیت پیشینه خارجی تمرکز مالکیت پیشینه پژوهش تمرکز مالکیت پیشینه نظری تمرکز مالکیت…

پاورپوینت معرفی و تحليل عناصر معماری به عنوان دانه های سازنده فضاهای شهری و نقش آن در سيما، بافت و معماری شهری

پاورپوینت معرفی و تحليل عناصر معماری به عنوان دانه های سازنده فضاهای شهری و نقش آن در سيما، بافت و معماری شهری پاورپوینت عناصر معماری ایرانی پاورپوینت عناصر معماری مدرن پاورپوینت عناصر معماری سنتی پاورپوینت انواع فضا در معماری پاورپوینت عناصر…

بررسی نظارت بر اجرای اصل 44 از طریق موسسات غیر دولتی

بررسی نظارت بر اجرای اصل 44 از طریق موسسات غیر دولتی اصل 44 قانون اساسی نظارت بر اجرای اصل 44 جایگاه نهادهای مدنی در نظارت بر اجرای اصل 44 دانلود مقالات رشته مدیریت دانلود مقالات مدیریتی بررسی نظارت بر اجرای…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازگاری با دانشگاه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازگاری با دانشگاه فصل دوم پایان نامه سازگاری با دانشگاه مبانی نظری سازگاری با دانشگاه پیشینه تحقیق سازگاری با دانشگاه پیشینه داخلی سازگاری با دانشگاه پیشینه خارجی سازگاری با دانشگاه پیشینه پژوهش سازگاری با دانشگاه…

پاورپوینت آموزش و اصول کارآفرینی 185 اسلاید

پاورپوینت آموزش و اصول کارآفرینی 185 اسلاید پاورپوینت آموزش کارآفرینی پاورپوینت ایده کارآفرینی پاورپوینت کارآفرینی در منزل پاورپوینت راه های کارآفرینی پاورپوینت ارائه کارآفرینی پاورپوینت استراتژی کارآفرینی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش و اصول کارآفرینی دانشجويان جهت رشته…

پاورپوینت تشخیص آزمایشگاهی عفونتهای انگلی

پاورپوینت تشخیص آزمایشگاهی عفونتهای انگلی پاورپوینت عفونت کرمی واژن پاورپوینت عفونت های کرمی پاورپوینت طبقه بندی انگلها ppt پاورپوینت انواع انگلهای پوستی پاورپوینت انواع انگلهای معده پاورپوینت انواع میزبان انگلها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تشخیص آزمایشگاهی عفونتهای انگلی…

قراردادهای معاوضه و مقایسه آن با قراردادهای آتی

قراردادهای معاوضه و مقایسه آن با قراردادهای آتی قراردادهای معاوضه قراردادهای آتی انواع قراردادهای معاوضه تعریف قراردادهای معاوضه تاریخچه قراردادهای معاوضه ماهیت حقوقی قراردادهای سوآپ مقایسه قراردادهای معاوضه با قراردادهای آتی مقایسه قراردادهای سوآپ با قرارداد آتی و اختیار معامله…

پاورپوینت معماری و پلان موزه هنر میلواکی

پاورپوینت معماری و پلان موزه هنر میلواکی پاورپوینت تحلیل معماری موزه هنر میلواکی پاورپوینت موزه هنر میلواکی پاورپوینت بررسی معماری موزه هنر میلواکی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تحلیل معماری و پلان موزه هنر میلواکی جهت رشته معماری در…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *